REEGEL NR 1 Väärtus on väärtuslik

Artikkel peaks lugeja jaoks väärtust sisaldama, kas nõuannete või lausa mind-blowing tugeva motivatsioonilaksu näol. Kas sina viitsiksid lugeda lugu, kus tundmatu inimene räägib sellest, miks talle nii väga laulda meeldib ja kelleks ta saada tahab? Või millestki, mis sul juba samal õhtul meelest läheb?

REEGEL NR 2 Kui intervjueerid, siis soovitatavalt valdkonna spetsialiste

Kui soovid näiteks tervislikust toitumisest kirjutada ning seda just intervjuu formaadis, oleks hea, kui intervjueeritav on keegi autoriteetne, näiteks mõni sportlane või toitumisnõustaja. Intervjueeritavad stilistid, disainerid, ehtekunstnikud võivad ka noored olla, kuid küsimustega tasub siiski artikli peateema juurde jääda, mitte liialt persoonilooks kalduda (kui kirjutadki persooniloo rubriigis, on loomulikult teine tera).

REEGEL NR 3 Mõtle läbi, mis on peamine, mida tahad artikliga öelda

Seetõttu soovitan enda jaoks selgeks mõelda, mida sinu artikkel lugejale öelda tahab. Mis on põhiline, millele keskendud. Sissejuhatus ja kokkuvõte on vajalikud, kuid kogu sisulõikude (või enamik intervjuu küsimusi) peaks tiirlema su valitud põhifookuse ümber. Nii ei kaota sa sihti ning artikkel ei valgu laiali.

REEGEL NR 4 Küsi nõu

Kui tunned, et soovid kindluse mõttes oma töö sisu läbi arutada ning visiooni paika panna, võid alati nõu küsida. Kirjuta kadri@yu.ee, kuid palun ära tee seda viimasel hetkel, kui su töö on juba vamis. Mitu pead on ikka mitu pead ja meie kõigi huvides on, et püsiksime innukad, inspireeritud, rõõmsad ja rõõsad! 🙂

REEGEL NR 4 Varu aega

Et jõuaksid kõik kenasti läbi mõelda ja oma artiklit kavandada, soovitan kondikavaga alustada piisavalt vara, nt 5-7 päeva enne tähtaega. Me ei eeldagi, et nädala jooksul on sul iga päev hea mitu tundi aega kirjutamiseks ning nõnda toimides jõuab su mõte laagerduda ka siis, kui sul paaril järgmisel päeval veel võimalust kirjutama asuda pole. Kui sul on häästi-hässsti kiire, jõuad selle visandamiseks vajalikud 15-20 minutit võtta kasvõi hommikusöögilauas või enne magama heitmist. Kirjutamisprotsessiks jäta endale kindlasti 2-3 päeva. Mõnikord valmib kirjutis tõesti ühe hooga, kuid enamasti saavutatakse terviklikkus peale pausi uuesti läbi lugedes ning täiendades-muutes.

REEGEL NR 5 More IS more

Sisuka artikli mõõdu annab enamasti 1,5-2 lk pikk kirjutis. Kui sinu postitus ongi foto või video formaadis, siis ka lühem (nt “kaltsukaleiud”, “tänavamood” jmt), kuid hea oleks fotode, videote, gifide juurde ka veidi kirjeldust lisada. Ka arvustus võiks minimaalselt olla 1 lk pikkune.

REEGEL NR 6 Ülesehitus loob terviku

Tähelepanu tasub pöörata ka sisulisele ülesehitusele ehk teemade/mõtete/küsimuste järjestusele, sest see teeb loost ladusa terviku. Intervjuu küsimused võiksid kulgeda loogilises järjestudes, järgmine johtub tihti kõneleja eelmisest vastusest (kui ka intervjuu käigus see nõnda ei kujune, saad paberil oma lõplikule versioonile otsa vaadates veel järjestust muuta — siin tuleb sulle appi piisav ajavaru, mille endale kirjutamiseks jätsid! 😉 Ka muus vormis artikkel mõjub sujuvamalt, kui sisulõigud on järjestatud loogiliselt ning saavad ladusad, põhjendatud üleminekud. Nii sissejuhatuseks kui ka kokkuvõtteks on hea kirjutada üks lõik, mitte rohkem. Needki võiksid mahult laias laastus sarnased olla (mitte rangelt, lihtsalt jälgida, et poleks 15 lauset sissejuhuatust ja 2 lauset kokkuvõtet).

REEGEL NR 7 Visuaalne on hea

Kuna meie lugejad on noored, keda teadupärast köidavad fotod, videod, gifid, peaksime iga kirjatöö juurde leidma seesuguseid ilmestavad meediafaile. Näiteks sisekujunduse kohta leiab materjali ka internetist, mõne teema juures saab kasutada vabalt saadaval fotosid (nt www.pexels.com, pixabay.com, unsplash.com jt), söögikohtade, stuudiote, ateljeede fotod saab ehk nende kodukalt (kontrolli enne, kui ise sündmuspaigalt lahkud, kas ikka saab!), kuid enamasti (eriti persoonilugude jaoks) on hädavajalik ise teha või intervjueeritavalt küsida fotosid temast endast ning stuudiost või töökeskkonnast, toodetest, teenustest, mida ta pakub. 1-1,5 lk pika kirjutise puhul piisab 2-3 (pigem 3 🙂 ) meediafailist, pikema puhul kindlasti 3-5. Kui sa ise fotokaamera taha astuda pigem ei sooviks, vaata meie Facebook’i grupis Kadri vastavat postitust, kus meediahuvilised end välja on hõiganud! Fotod oleks tarvis saata e-mailiga või lisada oma loo Google’i dokumenti lingina, kust faili alla saab laadida! Igal fotol on AUTOR! ning autorile või allikale viitamata rikume autorikaitse seadust. Palun lisage fotofaili pealkirja ka autor või saatke link, kui leidsite foto internetist.

REEGEL NR 8 GOOGLE avitab

Palun esita oma töö Google’i dokumendina, mille jagamissätted lubavad lingi omajatel dokumendis muudatusi teha.
1. docs.google.com is The Place.
2. Loo uus dokument
3. Kopeeri sinna kogu oma artikli sisu.
4. Muuda jagamissätteid, et toimetajad saaksid toimetama hakata:
Easy as 1-2 …                                                                 … 3-4-5!
5. Oledki valmis! Link on kopeeritud, üle jääb vaid seda Kadriga jagada!

REEGEL NR 9 Pea kinni tähtajast

Tähtaegadest kinni pidamine on iseenesestmõistetav — ka vabatahtlik töö on töö ehk kohustus, mille oled endale teadlikult võtnud. Juba päevane hilinemine võib tingida olukorra, kus minu päev on juba seotud teiste artiklite õigeaegse ilmumisega ning eelmine päev, mis oli sinu artikliks planeeritud, seisis tühjana. Lisaks ei pruugi toimetaja lühikese tähtaja tõttu tööd toimetada jõuda ning avaldamise graafik paiskub segi — kuid järgmisse nädalasse on antud kirjutist keeruline lükata, sest seal võib oma järge oodata sinu kolleegi töö, mille ta esitas samuti vaeva nähes, nagu sinagi, kokku lepitud ajaks. Me hindame sinu tööd väga ning pakume sulle vastutasuks tuge ja nõu, anname tagasisidet valminud töö kohta ning YU kaudu saad kogemust ja kõlapinda, sul on võimalus luua oma tööde portfoolio.

REEGEL NR 10 Ära võta toimetaja parandusi vastu

Seda teeb peatoimetaja ning parimal juhul jäävad tal tehtud muudatused lihtsalt nägemata ja analüüsimata, halvimal juhul vaatab, et artikkel on veel toimetamata (sest parandusi pole näha … ) ning saadab uuesti toimetajatele.

INSPIRATSIOONI!