Moevabrik külastas inspiratsiooni saamiseks Tallinn Fashion Weeki. Nüüdseks on tormilisemad arvamused ja komentaarid avalikusele erinevates väljaannetes läbiekseldatud ja oleks sobiv aeg oma muljed ette laduda. Lavakardinad on sulgunud ja Eesti disaini sügisannid on nähtud. Nüüd saab igaüks omale meelepärased valikud teha ning nautida. Milline kuma jääb nende mälestusesse ja millised kajastused jäävad silma? Iga disaineri looming on omanäoline ja originaalne.
Esimese päeva vikerkaar tekitas nii elevust kui ka eelarvamust ja seega jäin huviga ootama ja jälgima ülejäänud päevade värvipaletti. Moevaldkonna tippspetsialistid kogunevad igal aastal ja uued stiilinimetustega moevärvid avalikustatakse n-ö värviraamatutes. Igal pool maailmas lähtutakase moe loomisel ja moekaupade sisseostmisel peaasjalikult raamatus märgitud trendidest.
Kirevate sulgede, tikandite ja rüüzide pillerkaar paneb imestama meie vaos hoitud temperamenti, kuid võib olla on moevärvid need, mis tasakaalustavad päikesesära puudumise. Moenädala nii avasid kui ka lõpetasid indiaanlased, kes on teada tuntud oma kireva sulestiku ja ohtrate värviliste näomaalingute poolest. Kristian Steinberg näiteks liitis Jaapani sulekangast efektselt õliläikelise nahaga. Kanga läige on maailma moetrendides sügis- talvistes kollkestioonides silma jäänud nii, mõnegi tunnustatud moelooja kollektsioonis domineerima.
Sära ja sädelus on välja murdnud õhtumoe ahistavast nišist ja kes tähelepanu ei pelga, võib seda kanda igal pool. Karolin Kuusiku loodud Tallinn Dollsi kollektsiooni põnevaim osa vallutas just värvilise litrisäraga. Põnevaima sillerduse tõi lavale Riina Põldroos, kes näitas seda trikoode ja kalasabana kehale voogavate õhtukleitidega. Virvendava veepinna värvid ja veealused sillerdused – vaevalt on võimalik moematerjali veel elavamasse vormi valada. Iris Janvier loomingus on litrid esitletud modernsemas võtmes ja ühendatud sportliku joonega. Mari-Liis Saretok viis vaatajad oma Kokomo kollektsiooni raames argipäeva kombineerides litsisära dresside või viigipükste ja meestekingadega. Kasutatud on linnu- ja liblikamotiive, mille puhul tekivad paratamatud paralleelid suve ja sära ihalusega.
Piret Kuresaar Design. Foto: Erlend Štaub
Värviteraapilises mõttes on hea, kui vahele pikitakse puhtaid ja neutraalseid toone, seekord võib välja tuua mõne üksiku disaineri, kelle värvikeel on puhas ja selge. Looduslähedasemad värvitoonid esitles Vilve Unt oma ühtlases ja sisainipuhtas kollektsioonis. Kasutades värve summutatud võtmes. Koos Piret Kuresaarega moodustasid nad kohati sünge meeleolu, mis mõjus vaatale värskendavalt. 2017 sügise värviratast keerutades võib võidužetooni paigutada eksimatult värvilisele, sest halli, musta või valget oli kollketsioonides vähe. Õnneks selles vallas joonduvad ka meie disainerid maailma lipulaevadega, sest värvi on Pariisi ja Milano moelavadel rohkem kui kunagi varem.
Väheste disainerite loomingust loonistub välja ühtne värvisõnum, pigem on värvikasutus kaootiline ja kombinatsioonid ei edasta kollektsiooni sõnumit. Eesti mood on võtnud eesmärgiks maailmale paista säravalt ja kirevalt, rohkes pitsivahus ja litriläikes. Julgustavaks noodiks tooksin välja Kristjan Steibergi konseptuaalse lähenemise ja Xenia Joosti julgete lõigega kõneka värvivalikuga kollektsiooni. Disainer võiks lavale tuua kontseptsioone, moodi. Anda vormi sellele, mida me mõtleme ja tunneme järgmisel aastal. Mood on valdkond, mille suhtes igaühel on oma arvamus, kuid tihti on need arvamused palju pinnapealsemad kui mood ise.