Laoteenus on e-poe toimimiseks üks tähtsamaid osasid. See on koht, kus sinu müüdav toode peab säilitama enda tootmisjärgsed omadused kuni lõpptarbijani jõudmiseni.

Laoteenuse kasutamise puhul on kaks varianti – hallata ladu ise või osta teenus sisse mõnelt teenusepakkujalt. Järgnevalt analüüsime, mis on mõlema variandi eelised ja puudused.

Laoteenuse kasutamise eelised

Madalamad kulud: sõltuvalt ettevõtte müügi mahust on laoteenuse sisseostmine enamasti kuluefektiivsem, kui rentida või ehitada enda laohoone. See aitab suunata ettevõtte fookust enda põhitegevusele.

Laoseisu haldamine: laoteenus sisaldab vajalikku tarkvara, kogemust ja tööjõudu, tänu millele on sul ööpäevaringselt võimalik näha laojääki, tellimuste arvu ja realiseerimise kuupäevasid.

Kiire komplekteerimine: laoteenuse pakkujad pakuvad sageli ka komplekteerimisteenust ja isegi transporti, mis tähendab, et saad keskenduda enda ettevõtte põhitegevusele ja jätta kogu logistika pool professionaalidele. Kuluefektiivsus kajastub siin ka IT ja laohalduse programmide poolt, mille üle sa ettevõtjana pead ei pea vaevama.

Paindlik kasvu ja arenemisvõimalus: laoteenuse pakkujad kohanduvad vastavalt sinu ettevõtte vajadusele. See tähendab, et perioodil kui sinu toodetele on suurem nõudlus või e-poe maht kasvab päeva pealt hüppeliselt, on ladu valmis leidma sinu toodetele lisaruumi ning vastavat tööjõudu, mis enda lao omamise puhul oleks keerukam ja aeganõudvam.

Laoteenuse kasutamise puudused

Otsene sõltuvus teenusepakkujatest: ostes laoteenust sisse, sõltub sinu ettevõte otseselt ka laoteenuse ja pakkuja majanduslikust seisust ja mainest. 

Kõik probleemid, näiteks tehnilised, kollektiivsed, IT-alased jne. võivad mõjutada otseselt ka sinu äritegevust. Seega oleks mõistlik enne lepingu sõlmimist uurida teenusepakkuja tausta, ettevõtte vanust ja teiste klientide arvustusi. Võid ka küsida, et kes on hetkel turul nende tuntum klient ning sooritada sellest e-poest testost, et näha kui kiiresti ja kvaliteetselt toode sinuni jõuab.

Kontrolli puudumine: usaldades enda laologistika kolmandale osapoolele annad sa ära suure osa kontrollist, mis võib ebausaldusväärse teenusepakkujaga kaasa tuua probleeme kvaliteedist, turvalisuses ja toote käsitlemisel.

Kulutused allhankega: kuigi laoteenuse sisseostmine võib üldiseid kulutusi langetada, on ka sellel osal oht saada hoopis ülehinnatud teenuse osaliseks. Küsi kindlasti pakkumisi erinevatelt teenusepakkujatelt ning proovi jagada võimalikult palju detaile oma toodete omaduste, tellimuste käsitlemise vajaduste ja muude ootamatute olukordade puhul, mis võivad sinu äritegevustes ette tulla, et saada vastu võimalikult paindlik pakkumine pikemaks perioodiks.

Lao asukoht: laoteenuse pakkuja valikul lähtu kindlasti asukohast – mis on sinu ettevõtte kaugus laost? Kaua võtab aega lao ja kontori vahel liikumine? Kas ladu asub kohas, kus liiklus on sujuv – kesklinn ei pruugi kauba transpordi osas kõige efektiivsem lahendus. 

Kokkuvõttes tuleb igal e-poel ja ettevõttel enne otsustamist – kas ehitada ülesse endale enda hallatav ladu või anda see üle mõnele kolmandale osapoolele – kaaluda ühe või teise valiku efektiivsust ja riske.

Paika tuleks panna ka enda ettevõtte tulevikuplaan. Kas järgmiste aastate plaan on oma müügimahtu jõudsalt kasvatada või jäävad müügimahud stabiilset mahtu tootma ilma suurte kampaaniateta? 

Kogu turult teenuse kohta kogemusi teistelt ettevõtjatelt ning küsi kindlasti pakkumisi erinevatelt teenusepakkujatelt. Oluline on hoida tähelepanu ka enda asukohal. Kui kontor asub kesklinnas, siis on mõistlik laologistika haldus viia pigem mõnda industriaal linnaosasse, kus on logistika kiirem ja sujuvam. 

Kindlasti uuri, mida üks või teine laoteenuse pakkuja saab sulle lisandväärtusena pakkuda ning pööra tähelepanu ka hinna paindlikkusele, et kiires majanduslikus olukorras jääda tihedas konkurentsis kuludega optimaalseks.