Nimi on enamat kui lihtsalt nimi!

Kui selge visioon paigas — miks, millest ja kellele kirjutad —, saad järgmise etapi juurde liikuda. Juba alustades pead endale teadvustama, et blogi on bränd ja sina selle saadik. Kõige lihtsamini öeldes on bränd kuvand, mille sa lugejas endast oma blogiga lood. Seetõttu ongi oluline juba enne blogiga alustamist selget visiooni omada, et saaksid lugejates soovitud kuvandi luua. Kui sõna „bränd“ aukartust tekitab ja ennast ebakindlalt tunned, soovitan pöörduda mõne brändi kujundamise eksperdi poole. Mõistlik on juba blogi planeerides arukalt tegutseda ja algusest peale tugevat brändi kujundada, hiljem on tunduvalt keerulisem lugeja muljet muuta. Jagan sinuga, mida blogi kui brändi kujundamisest õppisin ja millest alustasin.

 

Esimene samm: blogile nime valimine

Nimele mõeldes lähtusin asjaolust, et see on sama oluline samm nagu lapsele nime panek. Ideaalse leidmine võib üsna suur väljakutse olla, aga soovitan otsus põhjalikult läbi kaaluda, enne kui ristimistseremooniat korraldama asud. Nimi peaks olema unikaalne, kuid samas lihtne!, lugejat kõnetama ning põnevust tekitama. Veelgi parem kui see peegeldab sisu enne lähema tutvuse sobitamist — paraku hinnatakse raamatu sisu tihti just kaante järgi. Sellisel juhul võib lugeja juba enne süvenemata aimata, mida oodata. Öeldakse küll, et nimi ei riku meest … julgen siiski arvata, et sa ei soovi valikuga ämbrisse astuda ega tagantjärele tarkusena tunnistada, et liialt kiirustasid.

Vali nimi hoolikalt ja ära kiirusta!

Mul kulus vähemalt nädal (kui mitte rohkem), et ideaalse nimeni jõuda — jah, just nimelt jõuda. Pärast korduvaid ajurünnakuid, mille tulemusena lõpetas iga kord täis kritseldatud valge paberileht prügikastis, tundsin selle ära. Proovisin kõikvõimalikke variante omavahel kombineerida, aga mitte ükski ei tundunud sobivat. Üks võimalus on blogi enda isikunimega siduda, mis minu puhul ei tundunud samuti hea idee, kuna minu nimega on üksjagu naljakaid juhtumeid olnud. Pealegi soovisin, et blogi nimi ütleks enamat ja oleks tähendusrikkam. Niisiis keskendusin taas oma visioonile ehk sellele, millist sisu plaanin blogis luua. Panin kirja teemade märksõnad ja asusin guugeldama — et leida vihjeid, mis ideaalse nimeni juhataksid. Nagu öeldakse, kes otsib, see leiab! Mind kõnetas üks ingliskeelne fraas ja sisetunne ütles, et see on kild, mida olen otsinud, ja potentsiaalne nimekandidaat vaatab mulle otsa. Ma ei teinud copy-paste’i, vaid valisin ühe sõna, mis enim kõnetas, ja püüdsin seda edasi arendada. Otsustasin, et nimi peab olema eestikeelne ning järgmiseks ülesandeks oli sellele sobiv emakeelne vaste leida.

 

Teine samm: nimemonitooring

Oot-oot! Veel on vara ristimistseremooniale tormata! Enne lõplikku otsustamist tahad kindlasti valitud nimele taustauuringu teha, veendumaks, et see ikka on perfect match. Taaskord aitab sind Google’i otsimootor: trüki valitud nimi sisse ja naudi avastamisrõõmu. Ei tasu pettuda, kui midagi erilist ei leidu —see on hea märk! Juhul kui avastad aga, et valitud nime taga on mõni bränd ja veelgi enam — teine blogi, soovitan otsinguretke uuesti alustada. On mul õigus, et soovid olla unikaalne, mitte teistega võistelda? Suurte tegijatega on väga raske rinda pista, liiati ei õigustagi see end. Kodulehele keskendud küll hiljem, aga kui taustauuring on tehtud ja nimele roheline tuli antud, kontrolli ka domeeninime (kodulehekülje aadressi nimi) saadavust — juhuks kui hiljem tasulise platvormi kasuks peaksid otsustama. Saad seda teha mõne kodulehemajutust pakkuva ettevõtte veebilehel (veebimajutus.ee, zone.ee vm). Samuti võiksid kontrollida sotsiaalmeedia kanaleid. Kui soovid tugevat brändi kujundada, on hea, kui kasutad kõikides kanalites identset või vähemasti peaaegu identset nime.

 

Võib-olla tundub esiti asjatu nii põhjalikult nime valikule keskenduda, aga korralik eeltöö tuleb hiljem kasuks. Pea meeles, et blogi on bränd ja selle kujundamine on pikaajaline protsess. Parem on kohe alguses täpselt sihtida, kui hiljem vigade parandusi vorpida. Kõige tähtsam on loomulikult sisu, mida blogis lood, aga kui raamatu kaanepilt ei köida, võib selle sisu sootuks avastamata jääda. Kui tulevased lapsevanemad kuulevad beebiootusest, jääb neil üheksa (või olenevalt uudise saamisest pisut vähem) kuud aega, et oma maimukesele sobiv nimi valida. Ma ei ütle, et peaksid nii kaua pead murdma, ja tõenäoliselt jääb sel juhul asi üldse toppama, aga tead ju küll, et tark ei torma 😉. Põhiline on see, et nimi oleks lihtne ja meeldejääv, kuid personaalne. Oled kindlasti juba elevil ja valmis avastusretkele asuma? Kui nii, siis … ready, steady, go!

Autor Monika Schults
Toimetaja Kadri Toomsalu